Alo 183 Aile, Kadın, Çocuk, Özürlü Ve Sosyal Hizmet Danışma Hattı
Özürlü, istismara uğrayan veya
uğrama riski taşıyan ve desteğe gereksinimi olan kadınlara ve çocuklara yönelik
psikolojik, hukuki ve ekonomik alanda danışmanlık ve rehberlik hizmetleri
sunmak ve yararlanabilecekleri Sosyal Hizmet Kuruluşları konusunda
bilgilendirerek gereksinim duydukları hizmet türüne en kısa zamanda
ulaşmalarını sağlamak amacının gerçekleştirilmesi, kadın ve çocuğa yönelik
istismarın önlenmesi, kadınların toplumda statülerinin yükseltilmesi,
çocukların yüksek yararının gözetilmesi hedefine ulaşılabilmesi için ücretsiz
hizmet veren bir hattır. Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliğine bağlı olarak
çalışır.
Alo 183 danışma hattında önceleri
gelen çağrıları direk yetkili kişi karşılıyordu ancak son zamanlarda
geliştirilen bir uygulamayla gelen tüm çağrılar “Vatandaş Temsilcisi”
tarafından karşılanıyor ve gerekli bilgiler alındıktan sonra uygun görülürse uzmana yönlendiriliyor. Bu uygulama kayıt tutma ve yetkili, uzman kişiyi
ilgisiz çağrılarla muhatap etmeme anlamında uygun olabilir ancak Vatandaş
Temsilcileri’nin etkin olmamaları nedeniyle aile içi şiddet, cinsel istismar
gibi birçok önemli ve acil vaka açısından oldukça risklidir.
Bu
tarz hatlarda telefonu cevaplayan kişi hangi durumla karşılaşırsa karşılaşsın
sakinliğini koruyabilmeli ve sesini kullanarak karşısındakine güven
verebilmelidir. Her gün yeni, farklı ve zorlu bir durumla karşılaşacağı için
gerekli yetkinliklere sahip olmalıdır. Ürkek, çekingen veya kararsız olmamalıdır.
Krize müdahale açısından tehlikeyi, tehdidi, riski ve kaybı hızlı ve etkin bir
şekilde değerlendirebiliyor olması gerekmektedir. Kriz sonrası oluşan korku,
kaygı, panik, kızgınlık, öfke, üzüntü, suçluluk ve çaresizlik gibi duygusal
tepkilerle başa çıkabiliyor olması çok önemlidir.
Herhangi bir acil yardım hattında çalışan özellikle de telefonu ilk yanıtlayan kişilerin mutlaka psikoloji ve
sosyal hizmet gibi alanlardan gelmiş ve üstüne acil yardım hattı konusunda eğitim almış uzmanlar olması gerektiğini düşünüyorum. Bu tarz hat çalışanlarında zaman içerisinde
tükenmişlik ve öğrenilmiş çaresizlik gibi durumların yaşanması muhtemeldir. Böyle bir
durum çalışanı olumsuz etkileyebileceği gibi yardım talep edene de olumsuz
yansıyacaktır. Ayrıca bu tarz bir hatta çalışan uzmanların günde 4
saatten fazla üstelik süpervizyon desteği olmadan çalışması uygun değildir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder