30 Ağustos 2012

Ben Dili

Kişinin karşılaştığı durum veya davranış karşısında tepkisini kendi duygu ve düşünceleriyle açıkladığı ifade tarzına “ben dili” adı verilmektedir.


Sen dili mesajı: “Sen beni kızdırdın.”

Sen dili kullanımı yargılayıcı ve suçlayıcıdır, olumsuz genellemeler içerir. Karşı taraf eleştirildiğini hissettiği için kendini savunmaya çalışır, karşı gelir, direnir ve hatta saldırıya geçer. Davranıştan çok kişiliğe yöneliktir, neye kızıldığının anlaşılmamasına neden olur, konu amacından uzaklaşır.

Ben dili mesajı: “Kendimi kızgın hissediyorum.”

Ben dili kişinin olay karşısındaki gerçek duygu ve yaşantılarını açıklar. Yargılama, yorum veya suçlama içermez dolayısıyla ben dilinin kullanımı karşı tarafa suçluluk hissettirmez. Herhangi bir saldırı olmadığı için savunma durumu da söz konusu değildir. Kişiliğe değil davranışa yöneliktir. Karşı taraf dinlemeye ve iletişimi sürdürmeye istekli olur.

Ben Dili ile Cümle Kurarken

·  Durum nedir?
·  Durumla ilgili ne hissediyorum?
·  Hislerimi destekleyen düşünceler, yorumlar, inançlar neler?
·  Karşı taraftan ne istiyorum?
·  İstediğim yerine getirilirse, bunun olumlu sonuçları neler olacak?

Örnek Ben Dili Cümlesi

“Sana kendimle ilgili birşeyler anlatmaya çalışırken başka şeylerle ilgilendiğinde (durumu açıklıyorum) çok bozuluyorum (hissimi aktarıyorum) çünkü anlattıklarımı ve hatta beni önemsemediğini düşünüyorum (düşünce ve yorumlarımı açıklıyorum). Bundan sonra, o an beni dinlemek için uygun değilsen bunu bana söylemeni istiyorum (karşı taraftan ne istediğimi belirtiyorum). Böylece sen kendi işinle rahatlıkla ilgilenirsin, ben de üzülmem (olumlu sonuçları aktarıyorum).”


Ben dilini kullanırken unutulmaması gereken önemli bir nokta da ses tonu ve beden dilidir. Ne söylediğimiz kadar, nasıl söylediğimiz de önemlidir.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder