17 Eylül 2012

Davranış Biçimleri




Sosyal bir varlık olan insan sürekli diğer insanlarla etkileşim halindedir. Kişiler arası ilişkilerde, etkileşim sürecindeki insan davranışı pasif, saldırgan, manipülatif ve atılgan davranış olmak üzere dört farklı şekilde ele alınmaktadır.

Pasif Davranış

Pasif davranış sergileyen bir kişi kendini değersiz hissetmektedir. Duygu, düşünce ve isteklerini ifade etmek yerine kendine saklamayı tercih eder. “Hayır” demekte zorlanır, haklarını savunmaktan kaçınır, sorumluluk almak istemez. Tepki vermesi gerektiği durumda bile sessiz kalır. Diğerlerinin isteklerinin ve duygularının kendininkilerden daha önemli olduğuna inanır. Başkalarının onun adına karar vermesine izin verir. Reddedilme, kötü izlenim bırakma riskini göze alamaz. Pasif davranış sergileyerek karşısındakine “Ben önemli değilim, sen önemlisin” mesajını vermektedir.

Saldırgan Davranış

Saldırgan bir kişi diğerlerinin haklarını reddeder, duygu ve düşünceleri ile ilgilenmez. Kendi duygu, düşünce ve isteklerinin başkalarınınkinden daha önemli olduğu inanır. Başkalarının yerine karar verme eğilimi gösterir. Karşısındakilere saygı göstermez, onları aşağılar, küçümser. Böyle davranarak baskın olmaya, değer kazanmaya çalışır. Emredici, savunmacı, düşmanca davranır. Kişinin sergilediği saldırgan davranış karşısındakine “Sen önemli değilsin, ben önemliyim” mesajını vermektedir.

Manipülatif Davranış

Manipülatif davranan bir kişi kendi ihtiyaçlarını karşılamak için çevresindeki insanları kontrol etmekte, etkilemekte ve yönlendirmektedir. Gerçekte öyle olmadığı halde diğerlerinin haklarına saygı duyar gibi görünür. Duygu, düşünce ve isteklerini dolaylı yollardan iletir, imalı konuşur. Pasif agresif tepkiler verir. Karşı tarafı suçlu hissettirir. Kişi böyle davranarak karşısındakine “Ben önemli değilim, sen de önemli değilsin, önemli olan çıkar” mesajını vermektedir.

Atılgan Davranış

Atılgan kişi olumlu ve olumsuz duygu, düşünce ve isteklerini karşısındakine basit ve net bir şekilde, rahatlıkla ifade eder. Kendi ihtiyaçlarını belirleyip haklarını savunurken başkalarının ihtiyaçlarına ve haklarına da saygı duyar. Kendine güvenir, gerektiğinde “Hayır” diyebilir. Kendi kararlarını kendi verir. Davranışı başlatma, sürdürme ve sonlandırma becerisine sahiptir. Uyumlu ve karşılıklı güvene dayalı ilişkiler kurar. Atılgan davranış sergileyen kişi karşısındakine “Ben önemliyim, sen de önemlisin” mesajını vermektedir.


3 yorum:

  1. Çevremde manipüle yeteneği yüksek olan bir insan var ,benim ise atılgan bir yapım var ve bu kişiye nasıl davranmam gerekir çünkü beni manipüle etmek istiyor.

    YanıtlaSil
  2. AYNI DURUMU BEN DE YAŞIYORUM GURUP ARKADAŞIM DA DA BU VAR ÇÜNKÜ İLETİŞİM DERSİ İÇİN BİR ARAYA GELDİK HOCAMIZ BİZE ATILGANLIK HAKINDA BİLGİ EDİMEMİZİ İSTEDİ VE KONU HAKINDA ARAŞTIRMA YAPTIKDAN SONRA FARK ETİM BEN YOKSA YİNE ANLAMAZDIM BU KONU HAKINDA NE YAPICAM BİLMİYORUM ASLINDA

    YanıtlaSil
  3. Merhabalar,

    Günümüz ilişkilerinde yaşanılan sorunlar beraberinde pek çok olumsuz sonucu doğuruyor. Özellikle narsist bireyler; ilişkide kontrolü ele geçirmek, karşı tarafın duygu ve düşüncelerini yönlendirmek, vazgeçilmez olmak ve karşı tarafı kolaylıkla manipüle edebilmek için partnerlerine ‘’Love Bombing’’ uyguluyorlar. İlişkinin ilk zamanlarında partnerine sürekli iltifat eden, hediyeler alan, aşırı sevgi ve ilgi gösteren, aşırı kıskanç ve aşırı korumacı bir tutum sergileyen bireyler sonrasında hayal kırıklığı yaratabiliyorlar. Çünkü bu kişiler istediklerini elde ettiklerinde bir anda karşı tarafı gözden çıkarabiliyor ve karşı tarafta suçluluk duygusu oluşturabiliyorlar. ‘’Love Bombing’’ üzerine yazdığım yeni yazımı okumanız için sizinle de paylaşmayı isterim: http://www.ebrubektasoglu.com/yazi/love-bombing-nedir/

    Umuyorum ilgiyle okursunuz,
    sağlıkla kalın.

    YanıtlaSil